Wat is holidaysiting?

Holidaysitting is de huisoppas-dienst van Holidaylink in samenwerking met Mpact.

Oppassers (alleenstaanden, echtparen, kleine gezinnen, enz..) dragen zorg voor de woning en huisdieren van andere mensen tijdens hun afwezigheid. Op deze manier genieten de oppassers van een voordelige vakantie en kunnen de oppasvragers met een gerust gevoel vertrekken.

Hoe werkt Holidaysitting?

Huisoppassers en oppasvragers (woonachtig in Nederland en/of met de Nederlandse nationaliteit) registreren zich bij ons om hun profiel te laten opnemen in onze database. Hun profiel kan door honderden oppassers/oppasvragers bekeken worden via onze site. Deelnemers die interesse hebben in een vraag of aanbieding, kunnen onmiddellijk reageren via onze interne, beveiligde berichtenservice of de ander telefonisch benaderen. Contactgegevens zijn uitsluitend beschikbaar voor deelnemers. Oppassers kunnen slechts contact opnemen met oppasvragers en oppasvragers alleen met oppassers.

 

En de prijs? Wat kost het?

De kosten voor een jaar meedoen als oppasser óf oppasvrager kost 70 euro.  In dit jaar kan je ongelimiteerd contacten leggen en net zo vaak gaan oppassen óf oppassers ontvangen als je wilt. In principe zijn dit de enige kosten. Omdat de oppassers bij voorkeur voorafgaande aan de oppasperiode langskomen voor een kennismaking is het logisch dat zij in de reiskosten worden tegemoetgekomen. Echter, een vergoeding van reiskosten dient altijd van tevoren met elkaar zijn overlegd en is geen automatisch recht. Het is in geen geval toegestaan dat oppassers een financiële vergoeding ontvangen voor hun oppastaken. Ook hoeven zij geen huursom te betalen en kunnen zij zonder betaling gebruikmaken van de nutsvoorzieningen. In het geval van een oppasperiode die langer dan een paar maanden duurt kan vooraf onderling een vergoeding voor energiekosten worden overlegd.

Wie kan oppasvrager worden?

Iedereen! Ga je op vakantie, ben je een tijd afwezig door je werk of heb je een totaal andere reden om van huis te zijn, je kan te allen tijde een beroep doen op onze oppassers. Je type woning is van geen belang: zowel een villa met zwembad, een rijtjeswoning in een nieuwbouwwijk als een knus appartement in het centrum van de stad, alles kan. Uiteraard wordt wel verwacht dat je huis qua comfort en hygiëne een prettig verblijf kan bieden aan de oppassers.

Blijven je huisdieren thuis, laat dan duidelijk weten om welke dieren en hoeveel dieren het gaat. De oppassers zijn vrij om een verblijf in je woning te aanvaarden of te weigeren naargelang hun mogelijkheid en wensen om voor deze dieren te zorgen.

Wie kan oppasser worden?

Iedereen! Leeftijd en ervaring zijn niet relevant. Belangrijker is dat je voor de juiste redenen deelneemt aan onze oppasdienst en dat met wederzijds respect doet. Dan maakt het niet of je het nu doet voor de ontdekking van nieuwe regio’s, een gratis vakantie, het invullen van je vrije tijd, het goede gevoel dat je eraan overhoudt om iemand een dienst te bewijzen,…

Oppassers zijn doorgaans wat oudere, verantwoordelijke, nette mensen die om verschillende redenen oppasvakanties wensen uit te voeren. Naast  een gewone vakantie zien sommigen hierin een oplossing voor een tijdelijke, gratis verblijfplaats tijdens de verbouwing van hun huis. Anderen doen het vooral om hun horizon te verbreden en nieuwe regio’s te verkennen. Oppassen kan in je eentje, met je partner, een vriend of vriendin of je (kleine) gezin.

Is het wel vertrouwd?

Wie voor het eerst zijn gedachten laat gaan over een vakantieoppas, komt al snel bij de prangende vraag of zoiets wel goed gaat met één, twee of zelfs meer vreemden in huis. Deze weifeling, of zelfs weerstand, is volkomen begrijpelijk!

Jarenlange ervaring van Holidaylink en Mpact maakt dat wij je gerust kunnen stellen. Sinds jaar en dag vragen wij onze deelnemers om elkaar na iedere oppasperiode te evalueren. Hiervoor worden evaluatieformulieren beschikbaar gesteld op deze website. De referenties die wij hiermee ontvangen vind je online en/of kunnen altijd bij ons worden opgevraagd. Klachten over een deelnemer worden serieus opgepakt en een herhaalde klacht leidt tot uitschrijving. We kunnen in alle eerlijkheid stellen dat dit echt uitzonderingen zijn!

Wat zijn de voorwaarden van het garantiefonds?

Holidaylink heeft een eigen garantiefonds voor haar deelnemers die door onvoorziene omstandigheden voor problemen komen te staan. Er kan slechts een beroep op het garantiefonds worden gedaan, indien de deelnemer zelf verantwoordelijkheid heeft genomen om zich tegen risico’s te verzekeren. Omdat het oppassen gebeurt op basis van gastvrijheid dienen oppasvragers te beschikken over een inboedel- en opstalverzekering. Oppassers dienen, als logé in andermans woning, te beschikken over een eigen aansprakelijkheidsverzekering. Wij adviseren iedereen, maar vooral oppassers, om altijd een goede reis- en bagageverzekering af te sluiten i.v.m. verlies van eigen bezittingen en eventuele schades aan andermans eigendommen.

Deelnemers kunnen een beroep doen op het garantiefonds conform de hieronder vermelde voorwaarden:

  • Deelnemers moeten via holidaysitting.nl een online overeenkomst hebben gemaakt.
  • De schade/het probleem moet zijn ontstaan in de periode die op de overeenkomst is vermeld.
  • Problemen tussen deelnemers dienen altijd schriftelijk te worden voorgelegd. Niet bewijsbare beschuldigingen of verdachtmakingen kunnen door Holidaylink niet in behandeling worden genomen.
  • In geval van schade dient de eigenaar de ander eerst schriftelijk aansprakelijk te stellen.
  • Schade dient te allen tijde eerst bij de eigen verzekeringen te worden gemeld en geclaimd. Indien hierna eventueel een beroep gedaan wordt op het garantiefonds dient de correspondentie met de verzekeraars te worden bijgesloten.

Holidaylink zal bij problemen, daar waar mogelijk, eventueel in samenwerking met Mpact, bemiddelen tussen deelnemers en proberen een bevredigende oplossing voor beide partijen te vinden.

Beslissing over de aard van de hulp en/of de hoogte van een uitkering uit het garantiefonds (met een maximum bedrag van € 3000,- en met een eigen risico van € 100,-) wordt genomen door de directie van Holidaylink, eventueel in overleg met de directie van Mpact te Gent.

Welke dieren kan ik thuislaten bij een oppasser?

Elk huisdier komt in aanmerking, honden, katten, vogels, vissen, kleinvee, maar ook je paarden of geiten…

Wees altijd eerlijk over het aantal dieren en geef een beschrijving van de grootte en het ras. De beslissing om in te gaan op een oppasvraag hangt volledig van de voorkeuren van oppasser af.

Wat mag je van een oppasser verwachten?

Er zijn verschillende verantwoordelijkheden die je aan de oppasser kunt toevertrouwen. Als er huisdieren zijn, dan is dit hun eerste verantwoordelijkheid en verzorgt de oppasser die en houdt ze gezelschap. Ook de planten en de tuin kunnen verzorgd worden, voornamelijk door water te geven en eventueel het gazon te maaien. Daarnaast is er natuurlijk ook de inbraakpreventie tijdens de vakantie. Een oppasser maakt dat de woning er bewoond uitziet: de post stapelt niet op, de gordijnen gaan open en dicht, er brandt licht…

Holidaysitting is echter geen dienst om een manusjes van alles in te huren. De oppasser komt niet om je zolder op te ruimen, je muren te schilderen of je tuin opnieuw aan te leggen. Komen beide partijen toch overeen om enkele extra’s te doen die niet tot de taken van de oppasser behoren, wordt dit opgenomen in het online afsprakenformulier, dat door de oppasvrager opgesteld wordt, en bij akkoord door de oppasser aanvaard. In geen enkel geval mag de oppasser hiervoor een financiële vergoeding vragen.

Een oppasser laat je woning achter in de staat waarin het is aangetroffen. Je mag dus verwachten dat er is gestofzuigd, dat je keuken en sanitair schoon is, de bedden afgehaald en/of opgemaakt en dat al je gebruiksspullen weer op hun plek liggen.

 

Waar kunnen oppasvakanties plaatsvinden?

Overal in de Benelux en sporadisch daarbuiten. Om een goede overeenkomst tussen oppasvrager en oppasser te krijgen, moeten beide partijen elkaar kunnen begrijpen, daarom staan in ieders profiel de gesproken talen vermeld.

Hoelang duurt een oppasvakantie?

Deze vraag is afhankelijk van de overeenkomst tussen oppasvrager en oppasser. Er zijn geen regels hiervoor. Afhankelijk van vraag en aanbod kunnen periodes variëren van een weekend tot meerdere weken en in sommige gevallen zelf een aantal maanden. Langer dan een maand of 3 komt echter bijna niet voor in onze deelnemersgroep.

Wat is de geldigheidsduur van mijn inschrijving?

Een inschrijving via Holidaysitting.nl is geldig gedurende één jaar vanaf de datum van inschrijving. Tijdens deze periode kan je zo vaak als je wilt een oppasvakantie doen óf op je huis laten passen, afhankelijk van je gekozen optie. Je wordt elk jaar uitgenodigd om je lidmaatschap te verlengen.

Deelnemers die via Holidaylink.com hebben ingeschreven en hebben betaald middels een automatische incasso doen mee tot wederopzegging. Opzegging kunnen te allen tijde worden gemaild naar info@holidaylink.com en worden altijd bevestigd.

Mag ik mijn eigen huisdier meenemen op oppasvakantie?

Dit kan inderdaad, maar let op: sommige oppasvragers houden niet van vreemde huisdieren in hun huis. Daar zijn verschillende redenen voor, zoals het feit dat zij zelf geen huisdieren hebben, de woning niet geschikt is of omdat hun eigen honden/katten niet overweg kunnen met andere huisdieren. Andere oppasvragers hebben er helemaal geen probleem mee dat de oppasser een eigen huisdier meeneemt op voorwaarde dat het huis en de dieren de nodige zorg krijgen. Vraag dus altijd het akkoord van de oppasvrager, dan ben je zeker dat er geen problemen zijn.

Ben ik verzekerd van succes?

Zaken zoals de ligging van de woning, de bereikbaarheid ervan, de flexibiliteit van de oppasser wat betreft de data en duur van de oppasperiode bepalen voor een groot deel hoe snel je een oppasser/oppasadres zal vinden. Holidaylink kan dus niet garanderen dat je een oppasvakantie of een oppasser zal vinden.

Echter, wanneer het niet lukt om snel een match te vinden dan helpen we je graag verder. Laat ons dus weten of je hulp nodig hebt!

Kunnen we als gezin aan huisoppas doen?

Natuurlijk! Je kan dit vermelden in je aanbieding tijdens je inschrijving. Zo zullen enkel de oppasvragers die er geen probleem mee hebben om een gezin te verwelkomen in hun huis, contact met je opnemen. Sommige oppasvragers zullen met plezier oppassers met kinderen ontvangen, vooral indien er huisdieren aanwezig zijn die goed met kinderen overweg kunnen. De dieren krijgen dan veel aandacht, wat de oppasvakantie voor de kinderen én de dieren extra leuk maakt. Je begrijpt dat sommige woningen niet zijn ingericht op de ontvangst van kleine kinderen en zullen helaas daarom afvallen.

Wordt een huisoppasser betaald?

De oppasser wordt nooit financieel beloond. De oppasser zorgt voor het huis, de planten en de dieren in ruil voor een gratis verblijf en gebruik van de nutsvoorzieningen, in het huis van de oppasvrager. De oppasser zorgt voor eigen levensmiddelen. Geen van beide partijen moet iets betalen aan de tegenpartij.

Hoe leg ik contact met andere deelnemers?

Na betaling, krijg je via je account op www.holidaysitting.nl toegang tot de advertenties met ofwel vraag naar oppas, ofwel aanbod van oppassers. In de advertenties zie je telefoonnummers, adresgegevens en/of een link om hen een bericht te sturen.

Ook zonder registratie kan je deze advertenties bekijken, echter zonder de contactgegevens van de aangesloten deelnemers.

Hou er rekening mee dat sommige deelnemers geen advertentie wensen te plaatsen maar zelf op zoek gaan naar een geschikte match. Hun vraag of aanbieding kan jij dus niet zien, maar zij kunnen jou wel benaderen. Ons advies is om altijd je eigen vraag en/of aanbod online te plaatsen zodat iedereen altijd snel gevonden kan worden!

Welke betaalopties heb ik?

Betalen kan online via iDeal of gewoon via bankoverschrijving.

Ik heb nog niet eerder een huisoppas gedaan. Is dit een nadeel?

Zoals voor alles, is er ook een eerste keer om met vakantieoppas te beginnen. De meeste deelnemers zijn bereid om onervaren oppassers een kans te geven. Vergeet niet, ook de oppasvragers hebben ooit een eerste ervaring achter de rug! Zorg altijd dat je jezelf goed en eerlijk presenteert in je profiel. En vergeet niet om vooraf persoonlijk kennis te maken met elkaar. We wensen je alvast een leuke en succesvolle eerste huisoppas!