Gedetailleerd profiel

Om de betrouwbaarheid van onze deelnemers te garanderen, moet je bij aanmelding enkele persoonsgegevens verplicht invullen. Geef daarnaast zoveel mogelijk aanvullende info en zorg voor een profiel dat jou of jullie huis en dieren zo goed mogelijk omschrijft. Op die manier zal je sneller het vertrouwen van andere deelnemers krijgen en tot een afspraak komen.

Zorg dat je woning, de huisdieren, jullie voorzieningen en tuin goed in beeld zijn. Mooie en duidelijke foto’s geven vooraf al een idee aan de ander over de te verwachten taken tijdens hun verblijf.

Wees altijd eerlijk over wat je wilt en kunt. Als je bijvoorbeeld minder mobiel bent, dan wordt het onderhoud van een grote tuin lastig, of is het wandelen met een grote hond een hele inspanning. Vermeld ook altijd of je alleen of met je partner/gezin komt oppassen.

Voor zowel vrager als oppasser is het belangrijk dat je duidelijk aangeeft voor welke periode(s) je een woning of een oppasser zoekt. Dit voorkomt dat mensen je benaderen voor een periode die jou eigenlijk niet uitkomt.

Eerste ontmoeting

Meestal heb je via het interne berichtensysteem een eerste contact met je oppasser of oppasvrager. Vaak volgt daarna telefonisch contact om elkaars wensen en mogelijkheden verder te bespreken. Toch is het ook altijd een goed idee om elkaar vooraf persoonlijk te ontmoeten, liefst in de oppaswoning. Zo creƫer je wederzijds vertrouwen en leer je de huisdieren die je gaat verzorgen alvast een beetje kennen. Hun baasje wil natuurlijk ook graag zien hoe jij en zijn viervoeter op elkaar reageren! Een rondleiding door de woning volgt pas wanneer jullie hebben besloten om een overeenkomst aan te gaan.

Duidelijke overeenkomst

Zodra je samen hebt besloten dat jullie met elkaar in zee gaan leg je de afspraken vast in een overeenkomst. In de overeenkomst staan staan enkele zaken die je vooraf tijdens de kennismaking al hebt besproken. Deze overeenkomst kan nog verder aangevuld worden naar jullie specifieke context. Zijn er voorwaarden rond gas- en elektriciteitsverbruik? Mag je bezoek ontvangen tijdens je oppasverblijf? Mag je de voorraad gebruiken en hoe vul je deze weer aan? Hoe meer en hoe duidelijker de afspraken, hoe vlotter het verloop van de oppasperiode.

Let op:

De overeenkomst wordt altijd gestart door de oppasvrager.

De link naar een overeenkomst vind de oppasvrager bovenaan jullie berichten naar elkaar. Hebben jullie slechts telefonisch contact gehad, zorg dan dat er ten minste 1 berichtje naar elkaar wordt gestuurd.

De overeenkomst moet indien mogelijk minimaal twee weken voor de start van de oppasperiode verstuurd worden. Een overeenkomst is een voorwaarde voor het aanspraak kunnen maken op het garantiefonds van Holidaylink.

Contactgegevens

Zorg ervoor dat jullie elkaar steeds kunnen bereiken tijdens de oppasperiode. Laat ook contactgegevens achter van bijvoorbeeld een familielid of buur, voor het geval dat de oppasser een probleem ervaart tijdens je afwezigheid. Een lijstje met contactgegevens van je huisarts en dierenarts is zeker handig in geval van nood. Maar geef ook een overzicht van de dagen waarop het vuilnis of tuinafval wordt opgehaald. Zorg dat de oppassers weten hoe jullie keukenapparatuur, alarmsysteem of was-droogcombinatie werken en leg bij voorkeur de handleidingen bij elkaar. Een paar folders van bezienswaardigheden in de buurt of de namen van jullie favoriete restaurant maken dat de oppassers zich snel thuis zullen voelen in jullie omgeving.

Wederzijds vertrouwen

Het doel van de oppas is om je huis niet onbewoond te laten en je huisdieren op hun vertrouwde plek aandacht en de nodige verzorging te geven. Laat de oppasser vooral genieten van de vakantie en verwacht dus niet dat zij aan groot (achterstallig) onderhoud van de tuin gaan doen. Zorg dat uw privacygevoelige zaken, net als breekbare spulletjes met emotionele waarde, zijn opgeborgen in een afgesloten kast. Dan hoeft u noch de oppasser zich daar zorgen over te maken.

Als oppasser zorg je goed voor de woning. Ontvang zonder toestemming geen bezoek, wees voorzichtig met het gebruik van spullen, onderhoud de tuin en het huis zoals is afgesproken. Laat de woning schoon en opgeruimd achter bij vertrek, zodat je het in dezelfde staat kan teruggeven aan de eigenaar. Is er toch een ongelukje gebeurd, een glas gevallen of een bord gebroken? Meld dit dan eerlijk en bespreek hoe je dit weer vervangt.

Evaluaties

Na afloop van de oppasperiode vragen wij oppasvragers en oppassers elkaar te beoordelen door een recensie te plaatsen en elkaar met een aantal sterren een score te geven. Door te laten weten wat je van het verblijf vond, of hoe de oppasser jouw dieren en tuin heeft verzorgd, help je andere deelnemers in hun zoektocht naar een woning of oppasser. Wat vond je van de omgeving? Verliep de overeenkomst vlot? Liet het oppasgezin alles net achter?